|
Az informatika oktatási alkalmazása
A különféle tantárgyak oktatását segítő, új
technikát használó módszereket, újdonságokat bemutató szakanyagokat
(letölthető dokumentumokat, szoftvereket), másrészt az iskolai munka
mindennapjait, az iskolai élet egészét befolyásoló informatikai
alkalmazásokat kívánja népszerűsíteni e rovat. Az
Írisz/Sulinet-program hatékonyságának serkentése érdekében a
világháló segítségével történő információgyűjtést, kapcsolattartást,
a nemzetközi és hazai projektekben való együttműködést is
támogatja. |
Küldetés nyilatkozat Útmutató
az iskolai könyvárak fejlesztéséhez (Dán
Krisztina) |
|
|
|
|
Az
iskolának fel kell készítenie a jövő nemzedékét az
információra és tudásra alapozott társadalmunkban való
helytállásra, az információk önálló megszerzésére,
értékelésére, szelektív használatára. A feladat sikeres
ellátásához olyan jól működő iskolai könyvtárra van
szükség, amely képes arra, hogy a tanulás, ismeretszerzés
hatékony munkaformáihoz, eszközt, módszert, megfelelő
információs és dokumentális bázist, motiváló tanulási
környezetet biztosítson... | |
|
|
|
|
|
Dán Krisztina Az iskolai
könyvtárak fejlesztési stratégiája |
|
|
|
|
A
kutatási célunk az volt, hogy országos reprezentatív mintán a
statisztikai adatfelvételnél mélyebben, árnyaltabban, az eseti
tapasztalatoknál egzaktabbul vizsgáljuk meg a különböző
nagyságú településen és eltérő iskolatípusokban működő iskolai
könyvtárak helyzetét. A felmérés alapján készített hiteles és
differenciált helyzetkép szolgálhat ugyanis alapul ahhoz, hogy
a közoktatás feltételezett szükségleteihez méretezett
könyvtári modell megfelelő fejlesztési stratégiával elérhető,
megvalósítható legyen. | |
|
|
|
|
|
Celler Zsuzsanna A tudás alapú
társadalom felé Iskolai könyvtárak
külföldön |
|
|
|
|
„Az
információs tájékozottság, eligazodni tudás (information
literacy) és a kritikus gondolkodásmód alapvető feltétele
annak, hogy tanulóink sikeresen tudjanak élni a gyorsan
változó, információra és tudásra irányult társadalmunkban. Az
információkban eligazodni tudó tanulók képesek csak a
különböző formátumokban megjelentetett információkat
hatékonyan felhasználni. Az iskolai könyvtár tehát
olyan eszközként fogható föl, amely lehetőséget
biztosít a tanulók számára, hogy információs tájékozottságukat
megszerezzék, és hogy felkeltse és elősegítse a teljes
életpályát átfogó tanulás iránti érdeklődésüket.” | |
|
|
|
|
|
Forgó Sándor: A multimédiás
oktatóprogramok minőségének szerepe a médiakompetenciák
kialakításában |
|
|
|
|
A
szerző több mint két évtizede foglalkozik a médiatervezés
kérdéseivel. Tanulmánya a multimédia profitorientált világában
azoknak kíván ismereteket adni, akiknek nap mint nap dönteniük
kell egy termék megvásárlásáról, de felhasználóként nem
elégednek meg csupán az informatikai ismeretekkel, hanem azt
vallják, hogy a tervezés, a kivitelezés nem lehet ösztönös:
kizárólag a médiumok és egyéb határtudományok –
oktatástechnológia, rendszerelmélet, szemiotika, didaktika,
pszichológia, médiapedagógia – birtokában lehetséges
létrehozni értékes produktumokat. | |
|
|
|
|
|
Mészáros Tamásné A Multimédia
alapjainak tanítása |
|
|
|
|
Az
előadásból megtudhatjuk, miért fontos a multimédia alkalmazása
és oktatása, nemcsak középfokon, hanem már az általános iskola
alsó tagozatán is. A multimédia a pedagógusok számára
segítséget nyújt a tanórai differenciált foglakozások
szervezésében, a diákok egyéni ismeretszerzését támogatja. A
diákokat fel kell készíteni arra, hogy képesek legyenek
használni a multimédia eszközeit, sőt értelmesen szelektálni
tudjanak a gazdag választékból. A szerző évfolyamokra történő
lebontásban, táblázatos formában foglalja össze azokat a
tudnivalókat, tartalmakat, amelyeket célszerű lenne
elsajátítania a diákoknak tanulmányaik során, az 1-12.
évfolyamokon. | |
|
|
|
|
|
Virtuális campus |
|
|
|
Egy
virtuális campusra jut az, aki felkeresi ezt a Washigtonban
szerkesztett homepage-et. A legkülönbözőbb témákban
(művészet/zene, üzlet, computer, oktatás, műszaki tudományok,
hobbik, idegen nyelvek, jog, irodalom, orvostudomány stb.)
válhat a felhasználó instruktorrá vagy diákká: hozhat létre
saját kurzust, csatlakozhat más létező programokhoz,
elvégezhet regisztrált tanfolyamokat, kapcsolatba léphet
egyénekkel és csoportokkal, vitákat kezdeményezhet, illetve
részt vehet különböző fórumokon, cseveghet vagy böngészhet,
ahogyan éppen kedve tartja. A honlapról több, mint 70 ország
összesen 7500 oktatási intézménye érhető el. Világszerte 3,5
millió ember tanít és tanul a világhálóról szabadon letölthető
szoftvernek a segítségével. | |
|
|
|
|
|
Robot az iskolában |
|
|
|
Váradi Gyula
Ha kiejtjük azt a szót, hogy ROBOT, mindenkinek a
képzeletében egy gépember jelenik meg. Egyre több film,
videóklip, képregény, tévéműsor témája és szereplője a robot,
amelyek – bizonyos értelemben – felelősek ezért a robotképért.
A „Csillagok háborúja" csetlő-botló robotjai csak a jövő
„intelligens gépei" lehetnek, a ma robotjai elsősorban ipari,
kutatórobotjai rendszerint kevésbé „emberiek", és olyan
feladatokat látnak el helyettünk (gépiesen, gyorsan,
pontosan), amelyeket szívesen átengedünk nekik: monoton munkát
végeznek, súlyos tárgyakat mozgatnak, veszélyes, egészségtelen
környezetben dolgoznak... A robotok megjelenésével bizonyos
nem technikai, társadalmi problémákkal is szembe kell nézni:
munkanélküliség, elembertelenedés... A technika önmagában soha
nem emberséges vagy embertelen, viszont a különféle hatásokkal
időben foglalkozni kell, az arányok felborulása így
megelőzhető. A pedagógusok feladata, hogy felkészítsék a jövő
nemzedékét ezekre a problémákra és – legalább is alapszinten –
megismertessék a tanulókat a kor technikai környezetével, és
ebben a robotok is benne vannak.
Dokumentáció
letöltése (doc, 2 MB)
w | |
|
|
|
|
|
Függvénysuli |
|
|
|
Hegdűsné Eng Zsuzsa
A matematikatanítás egyik legfontosabb témaköre a relációk,
és ezen belül a függvények, de a függvény fogalma nagyon
elvont, így csak lassú érlelési folyamatban, sok-sok
gyakorlati példa megoldásával alakítható ki. A gyerekek képi
dominanciájú gondolkodásából a fogalmi gondolkodásba való
átmenetet a grafikus ábrázolás nagymértékben segíti. A
szám-szám függvények ábrázolása más tantárgyakkal való
koncentráció miatt – pl. fizika – gyakorlati szempontból is
fontos, hiszen így a grafikon a valóságban lejátszódó
folyamatot vetíti le, továbbá az általános iskolai 7-8.
osztálynak megfelelő évfolyamokon a függvények jellemzésére
még csak a grafikon geometriai tulajdonságából lehet
következtetni. A – kezdőknek" függvényábrázolást oktató,
gyakoroltató program. A magyar nyelvű, menüvezérelt, súgóval
is rendelkező program hasznos segítséget nyújt függvénytani
alapismeretek elsajátításához tanórai és órán kívüli használat
esetén is. Matematika órán tanár által történő bemutatásra,
számítástechnika órán, szakkörön, esetleg otthon pedig önálló
kipróbálásra ad lehetőséget az alkalmazás.
Letöltés
(zip, 488 KB) Dokumentáció
(zip, 360 KB)
w | |
|
|
|
|
|
Belsőégésű motorok |
|
|
|
Vizi József
A program a belsőégésű motorok történetét, működését,
fajtáit mutatja be sok képpel és egy animációval illusztrálva.
A fontosabb fogalmakat külön fogalomtárban is megtalálhatjuk.
Részletesen a négyütemű Otto-motor van kidolgozva, a többinél
főleg az eltéréseket mutatja be a program. Ha értékelni is
szeretnénk a tanulók munkáját, a feladat menüpontot választva
erre is lehetőség van. A program le is osztályozza a tanulók
teljesítményét. Tapasztalatom szerint egy tanóra alatt végig
ér a programon a tanuló, feltéve, hogy nem kalandozik el a
felkínált Internet adta lehetőségekben (A "történet" végén az
egyes autómárkákra kattintva az Internetre jutunk!).
Letöltés
(zip, 11 MB) Dokumentáció
(Word, 22 KB)
w | |
|
|
|
|
|
Girls on the Net – Lányok a hálón |
|
|
|
Az Amot középiskola nagy
hangsúlyt fektet az információs technológiák alkalmazására.
Különösen fontosnak tartják a lányok oktatását és eltérő
módszertani szükségleteiket. | |
|
|
|
|
|
The
Educational Technology Journal |
|
|
|
Az oktatás technológiával
kapcsolatos szaklap honlapja a megjelenő számok tartalmán túl
cikkeket, tananyagokat, oktatással kapcsolatos módszertani
ismereteket tartalmaz és széles választékát nyújtja az
internet iskolai használatának. | |
|
|
|
|
|
|
|