impresszum
médiaajánlat
e-mail
kedvencekbe kezdőlapnak
Euroingatlan.hu
állásbörze fórum hírek hírlevél interjúk Szaknévsor linkek rendezvények publikációk közérdekű kereső
  hírlevél
 
  HÍREK
Lefoglalhatják a hazai spammerek számítógépeit
Portugália jóváhagyta az EU-csatlakozási szerződéseket
Megszüntették az eljárást a Kvassay-híd-ügyben
PSZÁF-büntetés az Axa Biztosítónak
Szigorítják a bevándorlási törvényt Spanyolországban
Péterfalvi a hepatitissel fertőzött diák adatainak kezeléséről
Bíróság elé kerül az IBM két beteg dolgozójának ügye
Az ORTT felszólítja a fociligát, engedje be az országos tévéket a meccsekre
Országos Doktorátusi Jegyzék az Interneten
Új haladék az álvállalkozóknak
tovább
  RENDEZVÉNYEK
Munka- és pihenőidő, a rendkívüli munkavégzés
2003.10.01.
Civil Bűnmegelőzés VI. Országos Konferencia
2003.10.04.
Pénzmosás elleni fellépés - jog, gyakorlat, jövő
2003.10.08.
Pályázat és projekt az Európai Unióban
2003.10.09.
"80 éve Pécsett" - jubileumi rendezvénysorozat az Erzsébet Tudományegyetem Pécsre költözésének 80-adik évfordulója alkalmából
2003.10.13.
A szerzői név és a személyiségi jog a művészetekben
2003.10.17.
Költségvetési konferencia
2003.10.29.
Adókonferencia
2003.11.18.
Szakmai Tudományos Tanácskozás - Legfőbb Ügyészség
2003.11.21.
tovább
  ÁLLÁSAJÁNLATOK
adminisztratív
Budapest
ügyvédjelölt
Szeged
adminisztratív
Budapest
gyakornok
Budapest
ügyvédjelölt
Budapest
gyakornok
Budapest
gyakornok
Budapest
ügyvédjelölt
Budapest
jogtanácsos
Budapest
jogász
Budapest
tovább

Dr. Galántai Zoltán

2001. július 28.

Eheti interjúnk alanya Dr. Galántai Zoltán, a Technika az Emberért Alapítvány egyik alapítója. A kezdeményezés célkitűzése szerint a mai Magyarországon szükség lenne egyfajta társadalmi ellenőrzésre is - különösen, ami az információtechnológiával kapcsolatos személyiségi jogokat illeti. Erről, az alapítvány által - a tervek szerint - évente kiadott Nagy Testvér Díjról, és a nemzetközi vonatkozásokról, folyamatokról érdeklődtünk.


- A privacy, az adatvédelem angolszász eredetű jogi fogalmak, magyarázható-e a problémák azonosságával ezen terminológiák világméretű elterjedése, mekkora szerepe volt ebben az informatikának, mely szintén elsősorban angolszász meghatározottságú?

Ebből a szempontból a számítástechnikának, illetve az informatikának általában alapvető jelentősége van két okból is. Egyfelől azért, mert a privacy mint kifejezés elterjedéséhez alapvetően hozzájárult az, hogy a számítástechnika alapnyelve az angol (de azt is mondhatnánk, hogy mára az angol afféle közvetítő nyelvvé, lingua francává vált), másfelől pedig azért, mert éppen a számítástechnika rohamos terjedése tette igazán égetővé a problémát.

Adatbázisokat persze létre lehet hozni "papíralapon" (és a náci Németország például kiterjedten használt különböző adatbázisokat az általa megsemmisítésére ítéltek azonosítására), de egy ilyen adatbázis soha nem lesz igazán hatékony. Hasonlatként az AFIS említhető: az 1980-as évek elején ha egy San Francisco-i nyomozó egy gyanúsítottat a 300,000 ujjlenyomatot tartalmazó adatbázis alapján akart volna azonosítani, akkor ez - napi 8 órai munka mellett - akár 33 évig is eltarthatott volna. Az AFIS (Automated Fingerprint Identification System) nevű számítógépes rendszer bevezetésével 1987-re 30 percre (!) csökkent a keresés maximális időtartama, és természetesen minden más adatbázis kezelése is ennyivel hatékonyabbá vált (vagy azóta sokkal hatékonyabbá). Ami viszont azt jelenti, hogy sokkal hatékonyabban is lehet visszaélni az adatbázisokkal, és ezért válik a számítástechnika terjedésével párhuzamosan mind fontosabbá a privacy, illetve az elektronikus privacy is.

- A Technika az Emberért kezdeményezés mintája az Angliában 1990-ben alapított Privacy International, tekinthetők Önök egyfajta "fiókszervnek", van kapcsolat a angol szervezettel?

2001 januárjában felvettük a kapcsolatot a Privacy International alapítójával, Simon Davies-szel, és az ő engedélyével hoztuk létre a magyarországi Nagy Testvér Díjat. A Privacy International-lel illetve a különböző országokban Nagy Testvér Díjat kiadó szervezetekkel) azóta is állandó kapcsolatban vagyunk , nem egyszer fordultunk már például tanácsért vagy információért hozzájuk. Ilyen értelemben tehát a PI fiókszervezetének tekinthetőek vagyunk.

- Rengeteg személyiségi jogot sértő példát sorolnak fel az ismertető weboldalon, melyekkel Magyarországon is találkozhattunk a közelmúltban, gondolok itt a térmegfigyelő kamerákra (melyeknek ugyan már haszna is bebizonyosodott), vagy akár a Belügyminisztérium által értékesített címlistákra. Hol húzhatjuk meg a határt, lehet-e mérlegelés tárgya egy aktus, ahol az egyik oldalon mondjuk a bűnözés mérséklése, a másik oldalon a személyiségi jogok állnak? Milyen esetekben élvezzen abszolút védelmet a privacy?

A privacy védelme alapvető emberi jog, amely több más értékünknek, így az ember méltóságához fűződő jognak vagy a gyülekezési és szólásszabadságnak is alapja, írja David Banisar (a PI igazgatóhelyettese) egy tanulmányában, és szerintünk is ebből kell kiindulni. Vagyis abból, hogy mint ahogy a gyülekezési jog is megillet minket (noha kétségtelenül meg lehet próbálni mondjuk a demokrácia megdöntésére is kihasználni), ugyanúgy senkinek nincs joga megfosztani az embereket a privacy-tól csak azért, mert ha nem a nyilvánosság előtt végzik minden tevékenységüket és nem ellenőrzik minden lépésüket, akkor bűnöket is elkövethetnek.

Amennyiben tökéletesen ellenőrzött társadalmat akarunk, az nyilvánvalóan egy 1984-re emlékeztető disztópiához fog vezetni. Ugyanekkor a különböző társadalmak mindig is különbözőképpen ítélték meg, hogy mennyire fontos a bűnözők üldözése, illetve a privacy védelme (az Amerikai Egyesült Államokban például az egyén jogait helyezik előtérbe (és ennek megfelelően a privacy védelmét, a skandináv országok pedig az államot inkább a saját maguk által választott és az ő érdekeiket képviselő szervnek szokták tekinteni). Majtényi László volt adatvédelmi biztos azt írta 2000-es beszámolójában, hogy "Bűn és bűnözés nélküli világban élni soha nem fogunk. Az viszont közösségi választás dolga, hogy üvegemberként élünk-e egy omnipotens állam foglyaként vagy jogaink tiszteletére kényszerítjük nem csak a bűnözőket, de a bűnüldözőket is." Ennek megfelelően az sem biztos, hogy egyértelmű, hogy egy adott technológia - mint amilyen a kamerás térfigyelés - jó-e vagy rossz.

Hogy ismét csak Simon Davies-re hivatkozzam, 1997-ben az angol Lordok Házában tartott meghallgatáson arról beszélt (ld. linkek - a szerk.), hogy a kamerás megfigyelő rendszerek segítségével rendszerint az olyan kis kihágásokat szokták csak "leleplezni", mint amilyen a nyilvános helyen való vizelés vagy gyorshajtás, és nem hinném, hogy a helyzet azóta sokat változott. Amikor Tampá-ban (USA) a Super Bowl kupa nézőit a FaceIt arcfelismerő szoftverrel felszerelt kamerákkal pásztázták, akkor csak zsebtolvajokat és hasonlóan kisstílű bűnözőket sikerült kiszűrniük (kaptak is érte Nagy Testvér Díjat). A társadalomnak el kell tehát dönteni, hogy egy technológia - mondjuk a kamerás megfigyelő rendszer - mennyi hasznot hajt a bűnüldözésnek és mennyire sérti a privacy-t. Ezen túl pedig garanciákat kell rá nyújtani, hogy a rendszert arra és csak arra használják fel, ami a célja (Nagy-Britanniában a kamerás megfigyelő rendszerek egyes esetekben szórakoztató műsoroknak adtak el felvételeket az utcán "hülyén viselkedő emberekről").

- Tipizálhatók a Magyarországon a privacyt sértő cselekmények, gondolok itt a direktmarketing agresszívebb formáira, vagy a közigazgatásban előforduló anomáliákra. Milyen fő jellemzőket lehet felsorolni? Inkább az állami, vagy inkább a gazdasági szféra veszélyesebb az állampolgárokra?

A privacy szakirodalma - Orwell nyomán - az államot nevezi "Nagy Testvérnek", míg a cégek számítanak "Kis Testvéreknek". Ugyanis mind a kettő egyformán veszélyes lehet az állampolgárra, és csak az a kérdés, hogy éppen ki akar jobban visszaélni a hatalmával. Nálunk annyiban jó (lehetne) a helyzet, hogy nemzetközi mércével mérve is jó adatvédelmi törvényünk van - a baj csak az, hogy ezeket gyakran nem tartják be. Akár, mert nem akarják, hogy és adott szervek úgy döntenek, hogy teljesen mindegy, hogy az adatvédelmi biztos hogyan ítélte meg a tevékenységüket; akár pedig azért, mert nincsenek is tisztában a privacy-ra vonatkozó szabályozásoknak. Másfelől - sajnos - ugyanez mondható el a magyar állampolgárokról is: nagyon kevesen vannak tisztában például azzal tisztában, hogy az opt-out értelmében letilthatják az adataik kezelését, és még kevesebben élnek ezzel ezzel a lehetőséggel (és persze az is kérdés, hogy ha valaki letiltja az adatai kezelését, akkor történik-e valami).

Mindent egybevetve a magyarországi sajátosságok leginkább abban ragadhatóak meg, hogy (miként azt Székely Iván társadalmi informatikus már jónéhány évvel ezelőtt kimutatta) a számítástechnikát meglehetősen késői fejlett formájában vettük át - a nyugati demokráciákban hozzá társuló védelem nélkül, és bár ezek azóta papíron megjelentek, egy törvény lényegében annyit ér, amennyire a betartatása hatékony.

- A tervek közt szerepel egy felhasználói magatartás szabályozó, egyfajta szakemberek által kidolgozott új netikett összeállítása, ami azért is lehetne sikeres, mert a felhasználók érdekeit figyelembe véve készülne, és az eddigi legszervesebb megközelítése lehetne az Internetes tartalommal kapcsolatos problémáknak (úgymint személyiségi jogok, tiltott pornográfia,stb...). Kik vesznek részt ezen szabályok megalkotásában, mikorra várható, hogy elkészül?

Ami egy "netikett összeállítását" illeti, jelenleg a kutató- és gyűjtőmunka folyik, tehát tanulmányozzuk pl. az internetes "pecsét-rendszereket", mint amilyen a Content Ratings Association (ICRA) cimkézési rendszere; a privacy policy-kat és a privacy-policy generátorokat (pl. a TrustE generátora); a World Wide Web Consortium által kidolgozott P3P-t; az anti-spam szervezetek célkitűzéseit és működését (CAUCE), stb. Eléggé nagy témáról van szó, és szeretnénk gyors helyett inkább alapos munkát végezni, ezért úgy tervezzük, hogy egy, az előzetes eredményekrol szóló kötet 2002. elején jelenhetne meg, és utána lehetne tovább lépni (egyébként éppen ezeknek a kutatásoknak az egyik hozadéka a www.nagytestverdij.hu/hirek címen - egyelőre online - elérhető, heti frissítésű hírlevél is). Némiképp egyszerűsítve egyébként úgy is fogalmazhatnánk, hogy a kellő szabályozás megteremtése csak része a kérdésnek - és legalább ugyanilyen fontos (ha ugyan nem fontosabb) az is, hogy a felhasználók hogyan viszonyulnak például az internethez, tehát igazán komoly eredményeket semmilyen szabályozás vagy kódex nem hozhat, ha az emberek nem tartják fontosnak a dolgot, és szerencsés lenne például, ha az oktatás nem csak a technikai készségek megszerzésére terjedne ki, hanem nagyobb súllyal szerepelne ez a kérdéskör is.

- Az Internet megrendszabályozására az állam is, a nagyobb tartalomszolgáltatók is vállalkoztak. Mit várnak az ORTT, és az MTE (Magyar Tartalomszolgáltatók Egyesülete) által hozott normáktól, mennyire lehetnek ezek sikeresek, hisz várható, hogy mindkét szabályozó a saját szemszögéből indul ki, és próbálja majd a saját érdekeit képviselni.

Minden bizonnyal szerencsés, ha az Internet szabályozásával nem egyetlen szerv és nem is egyetlen érdekcsoport foglalkozik. Természetesen mindig felmerül viszont a kérdés, hogy ezek a szervek vagy érdekcsoportok kinek az érdekeit képviselik, de egyelőre nem tudom megítélni, hogy milyen a tevékenységük.

- Nemcsak a kevésbé látványos kutató munkát vették át a Privacy Internationaltól, hanem az évente több kategóriában odaítélt Big Brother Award (Nagy Testvér Díj) is kiosztásra kerül idéntől. Ki kap jelölést, milyen kategóriákban? Vannak már favoritjai a kétes dicsőségnek? Milyen a zsűri összetétele, és végül mit lehet tudni a rendezvényről?

Jelölni lehet majd a céges, állami szerv, magánszemély kategóriákban, illetve pozitív díjat is kiadunk (Brandeis-díj annak, aki az utóbbi időben a legtöbbet tette Magyarországon az e-privacy védelméért), és lesz közönségdíj is annak, akire a legtöbben szavaznak. A saját "jelöltjeimet" nem szívesen sorolnám fel, mert én is csak egy leszek a szavazók közül, és így ennek nincs is különösebb jelentősége. A zsűriben jelenleg a következők vannak benne (de további felkérések vannak folyamatban): Bojár Gábor (Graphisoft), Enyedi Ildikó filmrendező, Mérő László matematikus, Nádas Péter író, Orosz Csilla (Tilos Rádió). A rendezvényt - nemzetközi Nagy Testvér Díjak átadásához igazodva - úgy szeretnénk megszervezni, hogy látványos és figyelemfelkeltő is legyen, de mivel a szervezés még viszonylag korai fázisban van, részleteket nem tudok mondani.

- Tekintve, hogy az alapítvány civil kezdeményezés, legfőbb fegyvere a nyilvánosság, ehhez megfelelő eszköz egy látványos díjátadás, sikerült már a magyar média figyelmét megfelelő mértékben felkelteni?

Július 4-én tartottunk sajtótájékoztatót a Nagy Testvér Díjról, és ez megítélésünk szerint sikeres volt. Több számítástechnikai és nem számítástechnikai lapban, napilapban, különböző internetes site-okon (így a jogiforum.hu-n is) jelentek meg beszámolók a tervezett Nagy Testvér Díjról, illetve több rádióműsor is foglalkozott vele (és mivel a média minden eddigi, általunk ismert reakciója pozitív volt, ezért erősen úgy tűnik a számunkra, hogy nem csak szerintük fontos a Nagy Testvér Díj kiadása). Reméljük, hogy maga a "jelöltek listájának" közzététele, illetve a díjátadás még nagyobb figyelmet fog kapni, és ezáltal sikerül az eddiginél jobban felhívni a figyelmet az elektronikus privacy fontosságára.


Vikman László, Budapest, 2001. július 28.
Jogi Fórum Ügyvédi Szaknévsor
TARTALOM
állásbörze
fórum
hírek
hírlevél
interjúk
Szaknévsor
linkek
rendezvények
publikációk
közérdekű
kereső
kategóriák regisztráció
felhasználási feltételek
impresszum
médiaajánlat
 
             
abortusz
adatvédelem
Áfa
alkotmánybíróság
APEH
bíróság
BSA
bűnüldözés
domain-név
drogpolitika
e-aláírás
e-kereskedelem
e-közigazgatás
emberi jogok
Európai Bíróság
eutanázia
EVA
fájlcserélők
fogyasztóvédelem
GVH
GYES
háborús bűnök
halálbüntetés
HíF
igazságszolgáltatás
jogászképzés
jogdíj
kisebbségi jogok
klónozás
környezetvédelem
közlekedés
Microsoft
ombudsman
Országgyűlés
ORTT
őssejt
óvadék
PSZÁF
Ptk
reklám
rendőrség
sajtó
spam
státustörvény
szabadalom
szerzői jog
szoftver
távközlés
törvényhozás
vám
vírus
ügyvédség
önkormányzat
összes kategória