49. évfolyam, 11. szám

Tóta W. Árpád

0 Fahrenheit

 

Mivel napról napra és lapról lapra fokozódik a döbbenetem György Péter munkásságát figyelve, és mivel úgy érzékelem, ezzel a döbbenettel nem vagyok egyedül, megkísérlek vitát nyitni arról, amit az esztéta legutóbb körülbelül úgy fogalmazott meg, "a szólásszabadság korlátozása médiaelméleti kérdés". (MTV, A szólás szabadsága, 2005. február 27.)

E "médiaelméleti kérdést" György két eszközzel feszegeti: részben az itt közölt médiatémájú anyagaiban, részben azzal, hogy eltökélten rendet kíván tenni az interneten, ahol "kamaszgyerekek nyilvánossághoz jutnak". A két front sokban eltér, de az öntekintélyelvű alapállás közös: nem lehet, ne lehessen mindent közzétenni, hiszen a közlések egy része ízléstelen, értéktelen, más részük pedig gyűlöletbeszéd, illetve ahogy ő mondta ugyanott, az autoriter napközistanárok terminológiájával: szemtelenség.

Ha nem az ELTE médiatanszékének vezetője lenne a címzett, akkor szó nélkül hagynám ezeket a tévedéseket, és azzal magyaráznám, hogy a kolléga - mint olykor mindenki - gyalulatlan szamárvezetőt használ gondolkodás helyett, ami aztán persze szamárságokra vezet. De mivel György Péter szakember, kíváncsi vagyok, mi a magyarázata annak, hogy a tömegkommunikáció ellenőrzése, röviden a cenzúra mellett tör lándzsát, mégpedig az olyigen féltett szabadság angyalának hátán töri azt a lándzsát ketté. Olyan lendülettel, hogy a Magyar Nemzet is kolumnás cikkben méltatja György Péternek a "szenny" elleni harcát, miközben van fogalmunk arról, milyen médiaviszonyokat tart ez a lap kívánatosnak, és ahhoz milyen rendszer, milyen szabadságfok tartozik.

Ami a kereskedelmi tévék ostorozását illeti, abban nincs köztünk vita, hogy a műsor - többnyire - rossz. Ami György Péter írásaiban érthetetlen, az a magaskultúra, a maradandóság, az értékközvetítés és a népnevelő, népjobbító szándék számonkérése a kereskedelmi televíziózáson. Csizma az asztalon. A kereskedelmi tévék vezetői nem vakon nyomkodják a kapcsolókat a vezérlőben: ők általában pontosan tudják és mérik, mire kíváncsi a nézők többsége. Azt is, hogy mire nem. És mivel a televíziózás drága műfaj, pár tucat budai bölcselőnek senki sem fog (a mai technológiával) műsort csinálni, még akkor se, ha ők emiatt megsértődnek, és ezt megírják.

A helyzet az, hogy a nézők többsége nem szalad ki jajgatva a szobából, ha a Találkozások műsorvezetője "lengén" van öltözve. Attól sem irtóznak, hogy az időjárást csinos lányok mesélik el. De még Fábry Sándor "altesti poénjain" sem ütköznek meg. Mily szörnyű a nép! Elviseli, sőt szereti, ha kiszolgálják az ízlését. Autóval, csokoládéval, könyvvel, tévéműsorral és újságcikkel. És nőkkel.

Mi több, a nép mindig ilyen volt. A régi - a monopólium megszűntével jórészt megbukott - garnitúra visszasírása, a nézettségi index elátkozása mögött ott settenkedik a dekadenciaelmélet: most lefelé nivellálunk, a tévé és általában a közkultúra valaha jobb és értékesebb volt. Mikor? Kalandregény, akciómese és pornográfia mindig létezett, amióta az ember megtanult rajzolni a barlang falára. Az igaz, hogy nem mindig jutott el olyan könnyen a közönségéhez, mint ma, mert a pornólapokat elvették a határon, aztán szétosztották a tisztek között. Nem az az oka a szórakoztatóipar megerősödésének, hogy a kultúrát valami démon üli meg, avagy titkos féreg foga rág. A szabadság, az az oka. Az, hogy György Péter szabadsága mellett tízmillió másik ember szabadsága is alakítja a kultúrát, akár alkotóként, akár fogyasztóként, akár fizetett statisztaként vesznek benne részt. Mert bármilyen idegesítő, de az a speech act és az a dráma, ami milliókhoz jut el a szappanoperába vagy a valóságshow-ba ágyazva, sokkal szervesebb része legalábbis a jelen kultúrájának, mint az asztalfióknak írt regények és elemzések. Ettől még a regényíró vagy az elemző írhat és gondolkodhat úgy, ahogy neki jólesik, csak ne háborodjon fel, amiért a folyók mégsem fordulnak meg a szavára.

A tömeg ízlése adottság, természeti törvény, mint ahogy - ebben a rendszerben - az is, hogy a szabad piac szereplői megpróbálják kielégíteni.

György ráadásul nem éri be ezzel az egy szélmalommal: kedves ellensége lett az internet is. Ha jól értelmezem szavait, nem engedhető meg, hogy olyan emberek "jussanak nyilvánossághoz", akik ennek a társadalmi felelősségét nem érzik át, és az interneten rasszista, "szemtelen", másokat "halálra bántó" anyagokat helyeznek el. És ezt a köztársaságnak újra kell gondolnia.

Jól ismerem a gyűlöletbeszéd tiltása mellett kardoskodók ultima ratióját: kezdetben a nácik is csak beszéltek, és ha nem akadályozzuk meg az uszítást, akkor a szavakból tett lesz. Erről hosszan lehetne vitázni - csak már nem érdemes.

"Ismerek néhány, a mediális jövő lehetséges forgatókönyveit tartalmazó szöveget. Úgy olvasom, hogy az ilyesminek a műsorszórás technikai egyeduralma után vége lesz", figyelmezteti az esztéta a tv2 producereit. (Ki a kánonból, ÉS, 2005/3.) Itt nyilván a közeljövőben széles körben elérhető digitális technológiára utal, a tévécsinálás proliferációjára, amikor a vizuális kultúra kiszabadul a gonoszok karmából. Én viszont ismerem a mediális jelent. (Vajon tudja-e az esztéta, az Axelero tanácsadója, hogy a majdnem mindenkinek elérhető felület, a web miféle tartalmai vonzzák a legtöbb látogatót?) Sem György Péter, sem más potentát nem képes eltüntetni az internetről, ami neki nem tetszik; ha sodrófával és síppal vonul ellene, mint kendertüntetésre az akciópolgárok, akkor se. Ez a hold megugatása, semmi több, a holdra viszont nincs hatással az ugatás. De minél hangosabban kelnek ki egy tartalom ellen, annál több példányban jelenik az meg a hálón, és persze annál többen nézik meg, miről is van szó. A koreai és orosz szerverekig pedig már nem ér el György Péter keze, és az ORTT tehetetlen a webrádiók ellen. Az elkövetőt emellett csak nagy-nagy szerencsével lehet azonosítani, már ha van annyi esze, hogy elsétáljon egy kávézóba, vagy beiktasson egy-két perui szervert a cselekménybe. A szólásszabadság korlátozása nem médiaelméleti kérdés, ahogy György állítja, hanem technológiai. Annak meg csak anynyira értelmes felvetés, mint az örökmozgó és az időgép. Nem lehetséges. Pedig másik jelentős médiatudósunk, szegény Körmendy-Ékes Judit is ezt szerette volna.

A nácik egyébként a sok beszéd után a könyvégetésnek láttak neki, mert ők is féltek a szövegtől. (Ők hozták létre az "elfajzott művészet" kifejezést, mert természetesen azt is jobban tudták, mi az értékes, az építő, és mi nem az. Ahogy ezt minden diktatúra megpróbálta megállapítani, és ahogy - a felszínen - minden diktatúra gyűlölte a lenge öltözetet és a léha poénokat.) Nekik volt esélyük: könyvet véges mennyiségben nyomnak, a nyomdák ellenőrizhetők.

Legyen az ügynöklista vagy a Mein Kampf, az internet olyan közeg, ahol a könyvégetés lehetetlen. A beszéd viszont - éppen ezért - szabad. Abban a mediális jövőben, amivel most a mai tömegszórakoztatást fenyegeti, György Péter kétségbeesetten veszi majd észre a rasszista, őt és barátait gúnyoló, gátlástalanul komolytalan és komolyan gátlástalan műsorokat. Megcsinálhatja a saját internettévéjét, ahol tovább hadakozhat ezek ellen, a Mindent Jobban Tudás Egyetemén. Betiltani vagy akár icipicit is befolyásolni viszont nem tudja őket, mert ha meg is próbálná, a szöveg gazdája és olvasója szemberöhögi, ahogy kell, és átdobja szépen az adatokat Kínába. Ami akkorra már sokkal szabadabb ország lesz, mint amilyet György Péter álmodik nekünk.

Tóta W. Árpád

küldje tovább  nyomtatás   a szerző egyéb írásai


Keresés

részletes keresés ...

Cikkek

Solymosi Frigyes
Más szemében a szálkát...
Tóta W. Árpád
0 Fahrenheit
Gera Judit
Elég!
Szkárosi Endre
Free Giordano Bruno!