Gyermekek a digitális szakadék szélén
Sugata Mitra és Vivek Rana, egy vezető indiai számítógépes oktatásfejlesztő
cég munkatársai 1999 közepén különös kísérletbe kezdtek. Mivel székházukat
egyetlen fal választotta el Új-Delhi számos nyomornegyedének egyikétől,
a fal túloldalára egy számítógépes kioszkot állítottak, élő Internet-kapcsolattal,
billentyűzet nélkül. Vajon mit fognak csinálni az angolul nem beszélő,
elsöprő többségükben írástudatlan gyerekek? A szakemberek szándékosan
nem adtak semmilyen információt a gép köré sereglő 6-12 éves kölyköknek,
a kérdésekre legfeljebb annyit válaszoltak, hogy ez egy érdekes gép,
próbálják ki – majd elmentek.
Az ismeretlen géppel magukra hagyott gyerekek néhány óra alatt megtanulták
az egér használatát. A következő két-három napban egyenként végigpróbálták
az összes menüpontot, majd elkezdtek érdekes oldalakat látogatni (amelyeket
következetesen “csatornának” neveztek egymás között, mintha tévéznének).
Egyetlen éjszaka alatt beállították és működésbe hozták a képernyőn
az órát. Kicserélték a bejelentkező képernyőt. Teljesen egyedi és saját
szótárat alkottak a használathoz. Megnézték a horoszkópjukat a naidunia.com-on,
az észak-indiai hindi újság honlapján. Megtanultak rajzolni, saját foldereket
létrehozni. A tíz nap múlva visszatérő tudósok nem akartak hinni a szemüknek:
a gyerekek az egér használatával szövegeket alkottak, olyan funkció
(az ún. Character map) felhasználásával, amelyről még a szakember
sem tudott. Diadalmasan sajátították el mindenfajta pedagógusi beavatkozás
nélkül a géphasználat alapkészségeit, valahogy úgy, ahogyan horgászni
tanulnak.
A szülők, akik kezdetben szkeptikusak voltak (ha nem ad enni
a gép, akkor mire jó?) a kísérlet végén már ragaszkodtak hozzá,
hogy a kioszk ott maradjon, mert felismerték és megérezték, hogy gyerekeiknek
ez jó. Hamarosan tanáruk is akadt, egy véletlenül a kioszkhoz keveredő
másodéves egyetemista fiú személyében, aki számítógépes ismereteit India
“nyílt egyetemén”, az IGNOU-ban szerezte, és akitől – mint a dologhoz
az egész nyomortelepen egyedüliként “értő” nagy tekintélyű embertől
– mindent meg lehetett kérdezni. A kísérlet kezdetétől számított egy
hónap múlva a gyerekek már mindent tudtak, amit egy alapfokú számítógépes
kurzus résztvevői, sőt, annál sokkal többet.
A kísérlet pedagógiai tapasztalatait Mitra és kollégái a MIE (Minimally
Invasive Education, Legcsekélyebb Beavatkozással végzett Oktatás) programjában
összegezték. A kormány felfigyelt a dologra, és hároméves program keretében
további hat kioszk felállítását támogatja Delhi legszegényebb negyedeiben,
darabonként öt-öt géppel. Hasonlóképpen támogatja egyedi tartalmak elkészítését
és felvitelét, amelyek helyi közösségi információkat, fontos egészségügyi
tanácsokat, oktatási programokat tartalmaznak. Mód nyílik e-mail-küldésre
és rövid (közérdekű tájékoztató) videofilmek megtekintésére.
Evvel egyidőben Mamar Mukhopadhyay és csoportja egy nyugat-bengáliai
falucska, Udang iskolájában fogtak kísérletbe. Néhány számítógépet raktak
le a falu iskolájában, és minimális segítséget nyújtva a tanuláshoz,
magukra hagyták a gyerekeket és a tanárokat a gépekkel. Amikor azok
az új-delhi utcagyerekekhez hasonlóan saját erőből megtanulták a használatot,
immár az ő segítségükkel lehetett adatbázisokat készíteni (és később
felhasználni) a helyi információforrásokról és az egészségügy különböző
kérdéseiről.
Abban az Indiában, ahol az iskolák nagy százalékában nincs tanár,
ahol számtalan helyen nincs iskolaépület, reális jövőképnek tűnik a
MIE-program. A következtetések levonásával várni kell ugyan, de már
az is nagy előrelépésnek számít, hogy egy szabadtéri, a trópusi körülményeknek
ellenálló kioszk és számítógép prototípusát sikerült kifejleszteni.
Kambodzsa elszigetelt, határmenti tartományában, Preah Viharban
amerikai segítséggel három falusi iskola jutott nap-energiával üzemeltetett
számítógéphez és műholdas Internet-kapcsolathoz. A program egyszerre
pedagógiai kísérlet és a “rendszer” tesztje is – vajon alkalmas-e arra,
hogy tömegesen kezdjék használni az iskolákban?
Mielőtt a legégetőbb kérdéseket feltennénk, nézzünk még meg néhány
hasonló példát. Kanadai segítséggel indult Internet-program a latin-amerikai
utcagyerekek életkilátásainak javítására. Az Equadorban és Kolumbiában
felállított “tele-központok” arra adtak módot a használatot észrevétlen
gyorsasággal megtanuló gyerekeknek, hogy kicseréljék személyes tapasztalataikat
és ezen keresztül megtalálják a megoldásokat saját problémáikra is (elsősorban
a tanuláshoz és az alternatív jövedelemszerzéshez segítő információk
révén). A gyerekek saját kiadványaikat, újságjaikat szerkesztik, és
a kísérlet sikerén felbuzdulva a szervező alapítványok a latin-amerikai
és karibi térség számos más országára is szeretnék kiterjeszteni a programot.
Az indiai és a latin-amerikai utcagyerekek számára megnyíló Internetes
lehetőségekről magán az Interneten keresztül lehetett sokat és sokszor
hallani – nem véletlen hát, hogy a különösen kegyetlen körülmények között
felnövő, állandó zaklatásoknak kitett zambiai gyerekek esetében is hasonló
megoldásokat keresnek a helyi segítő szervezetek, a Young Women Christian
Association (YWCA) és a Children in Distress (CINDI).
Az ENSZ partner-programja Banglades, Benin, India, Kamerun és Vietnam
kisiskolásait köti össze az Internet segítségével 16 ország 420 vállalkozó
iskolájának nebulóival, akik kéthetes látogatások során, afféle utazó
Internetes diák-nagykövetekként segítik az ismerkedést a hálózattal,
a Web lehetőségeivel. A kapcsolat ezt követően áthelyeződik az e-mailekre.
Internet-képes számítógépek eljuttatását szervezi a harmadik világ
országaiba a számtalan jótékonysági szervezetet tömörítő Children’s
Partnership program. A kanadai NetCorps program majdnem ezer fiatal
kanadait röpít fél évre a világ különböző pontjaira, hogy ott létrehozzák
az Internetes infrastruktúrát, vagy tanfolyamokkal segítsék a legszegényebbeket.
Vajon jelentenek-e bármit ezek a példák? Kínálhat-e tömeges életesély-javulást
a számítógép és az Internet a legfejletlenebb, legszegényebb országok
fiataljai számára? Ahol az éves átlagjövedelmet egyetlen számítógép
ára is meghaladja? Ahol sok helyen nincs áram, ami a gépet táplálja.
Ahol a telekommunikáció elemi formái is hiányoznak. Ahol még a népegészségügyi
kérdések vannak napirenden, ahol az éhség elleni küzdelem köré épülnek
a mindannapok. Csökkenthető-e az az – immár a digitális világra épülő
– szakadék, amely elválasztja egymástól a gazdagot és a szegényt?
Megfelelő gazdasági-társadalmi elemzések, adatsorok és trend-előrejelzések
híján egyelőre túlnyomórészt érzelmi vagy ideológiai alapon születnek
válaszok. Az ismertté vált kísérleti tapasztalatok alapján viszont óvatosan
megfogalmazhatónak tűnik egy-két alapelv, amelyek birtokában néhány
szemléleti fogódzó is kínálkozik a majdani vizsgálatokhoz.
1. A digitális írástudás (computer literacy) elsajátítása
ill. elsajátíthatósága kizárólag hozzáférés kérdése.
2. A gyermekek (még az írástudatlanok is) gyakorlatilag a felnőttek
segítsége nélkül képesek megtanulni alapvető funkciók használatát.
3. Amennyiben a hálózati elérés biztosított, egyetlen lépcsőben
válhat hálózati polgár (Netizen) a gyermekekből.
4. A számítógép öröm- és élményszerzés forrása lehet a gyermekek
számára, amely a kilátástalanság körülményei között értelmes és hasznos
tevékenységet biztosít.
5. Még az elemi számítógépes készségek és jártasságok is nagyban
megnövelik a fiatal korosztály munkaerőpiaci esélyeit.
6. Mivel a géphasználat fortélyait a világot felfedező gyermek
természetes ösztönével, előítéletektől és félelmektől mentesen, szinte
észrevétlenül sajátítják el, a mindezt külsődlegesként, “tanulásként”,
kényszerként megélő felnőtt társadalommal szemben a gyermekek által
megtestesített generációs lehetőség jelenti a legnagyobb esélyt a digitális
szakadék leküzdésére.
7. A túlnépesedett fejlődő országok számára reális perspektíva
az általuk alig fenntartható alapfokú oktatási rendszerek mellé (ritkábban
helyére) a közösségi hozzáférésre épülő és számítógépre alapozott öntevékeny
tanulás formáinak elterjesztése.
S ha mindezek után azt gondoljuk, hogy az alacsony jövedelmű és
a tudásfogyasztás csatornáiból ellátottsági, kulturális vagy földrajzi
okok miatt kizárt gyerekek problémája kizárólag a legfejletlenebb országokat
érinti, nagyot tévedünk. Az informatika szuperhatalmának tekintett,
50% feletti Internet-penetrációt felmutató Egyesült Államokban, ahol
a latin háztartások több, mint 30%-a, a fekete háztartások több, mint
20%-a van már online-on, jelentések sora foglalkozik a gyermekeket veszélyeztető
új keletű társadalmi szakadékkal. (Csak két példa 2000-ből: The power
of the Internet for Learning. Moving from promise to practice. Report
of the Web-based Education Commission to the President and the Congress
of United States. 2000 márciusában jelentette meg a The Children’s Partnership
/TCP/ azt a nagy tanulmányát /Online Content for Low-Income and Underserved
Americans: The Digital Divide’s New Frontier www.childrens partnership.org/,
amelyben a hozzáférés lehetőségének biztosítása mellett a hasznos tartalmak
kifejlesztésére helyezik a hangsúlyt.) A “digitális szakadék amerikai
módra” témakört azonban mégsem száraz adatsorokkal, hanem egy, az indiaira
némiképp emlékeztető, de azt persze amerikai környezetbe helyező esettel
mutatjuk be.
A nyugat-virginiai Wetzel megye kistelepüléseinek rosszul ellátott
iskolákba járó gyermekei a városok véráramától elvágva, a külvilággal
való információs kapcsolatot egyedül az elavult könyvtártól remélhetik
– evvel azonban rögtön hátrányba kerülnek kedvezőbb körülmények között
felnövő kortársaikhoz képest. A NETSchools program E-rate alprogramjának
segítségével az iskolákból lokális hálózatokat szerveztek, valamennyi
tanár és diák laptopot kapott, s ezek infravörös portjaival a tantermeken
kívül a könyvtárban, de akár a büfében is Internet-kapcsolatot létesíthettek.
A kísérlet hatodik hónapjában a diákok 80%-a naponta létesített
Internet-kapcsolatot. A diákok közül 144-en értek el átlag feletti eredményt
valamennyi tárgyban a Stanford Achievment test alapján. A tanulás mellett
a kertészeti szaktanácsoktól kezdve a Webes vakációtervezésig a hálózat
a mindennapi tevékenységvilág részévé vált. A probléma ma már az, hogy
a diákok otthon nem tudják használni a gépüket Internetezésre.
Az “infravörös porttal rendelkező laptop minden gyereknek” természetesen
egészen más világról üzen, mint az “egyetlen számítógépes kioszk egy
egész nyomornegyednek”. (És persze hasonló akciókat Bajorországtól Izlandon
át Ausztráliáig nagyon sok helyen ismerünk.) A programok mögött azonban
mégiscsak ugyanaz a szándék munkál: a lehetőségekhez képest esélyt
biztosítani arra, hogy generációsan csökkenjen a digitális szakadék.
Z. Karvalics László