06. Az internet diffúziója és a digitális
szakadék (2006-11-29, BME Internet, óravázlat)
Nyitó sztorik:
1.
Rogers elmélete a társadalmi innovációk diffúziójáról:
- az
innovációt egy olyan gondolatként, gyakorlatként vagy tárgyként definiálja, amelyet az egyén vagy más
egységnyi alkalmazó újnak értékel.
- adaptálás ütemét jelentősen megszabják az
adott innováció jellegzetességei (relatív előny, kompatibilitás, komplexitás,
kipróbálhatóság, megfigyelhetőség)
- hiába tűnik gazdasági vagy
műszaki szempontból úgy, hogy egy adott termék vagy eljárás használata
jóval egyszerűbb és hatékonyabb az előző formáknál, ha ez a potenciális
adaptálók szubjektív nézőpontjából
csöppet sem ilyen egyértelmű. Az innovációk
diffúziója Rogers
szerint valójában egyéni döntéshozások folyamataként vizsgálható.
- A folyamat ezen egymást
követő szakaszaiban más és más kommunikációs források és csatornák kapnak
főszerepet. (tömegkommunikációs-személyes, kozmopolita – lokális)
2. ITU
(International Telecommunication Union) digitális indexe: a fejlett és fejlődő
világ sajátos – digitális szakadékra vonatkoztatott – leképeződésével
találkozunk. A lista élén skandináv hegemónia figyelhető meg, de erős az ázsiai
kistigrisek jelenléte az első tíz között, miközben az Egyesült Államok
leszakadása érzékelhető. A négy évvel korábbi méréshez képest az ázsiai
országok léptek előre a legtöbbet, de a skandináv országok megtartották
elsőségüket. A ’nem technológiai’ faktorok fontossága
szembeötlő a sorrend kialakulásában. Nem az infrastruktúra kiépítése a leghatékonyabb
eszköz a digitális szakadék elleni küzdelemben, legalább ennyire fontosak a
megfizethetőség kérdései, illetve az információs írástudás szintje.
Érvek pro és kontra:
- A netizennel - hálózati polgárral - kapcsolatban
alapvetően a következő kérdéseket szokták feltenni a kutatók:
- Mennyi
van belőlük és milyenek?
- Hány
felhasználó van egy adott országban, mennyi közülük a férfi-nő,
fiatal-idős, aktív-inaktív, városi-falusi...
- Mit
csinálnak a hálózati polgárok: mik a tipikus
felhasználói lehetőségek? Az e-mail használattól a chat-elésen
keresztül a programok letöltéséig?
- Melyek
a legnépszerűbb szoftverek, leglátogatottabb Internetes oldalak?
- Hogyan
interneteznek a netizenek: mennyi ideig, milyen
gyakran kapcsolódnak a világhálóra, milyen hardvert és szoftvert
használnak?
- Bár
magát az eredeti digital divide fogalmat először a kilencvenes évek közepén
használták az Egyesült Államokban, gyakorlatilag már a nyolcvanas évektől
folyt az info-rich
– info-poor (információ gazdagok –
információ szegények) diskurzus ugyanerről a dichotómiáról,
amely az új technológiák jelentette
egyenlőtlenségeket állította a középpontba.
- A
digitális szakadék fogalom pontatlan, metaforikus, egy leegyszerűsítő dichotómia. Ahelyett, hogy a digitális egyenlőtlenség összetett
viszonyait a maguk teljességében képes volna röviden felvillantani, egy
fekete-fehér megkülönböztetésre egyszerűsített probléma-együttest jelenít
meg. A fogalom statikus image-dzsel bír, azt sugallja, hogy a szakadék ott
van, miközben a vizsgálatok szerint a szakadék mozog, határozott és
vehemens dinamikája van (főleg a fejlett világban), márpedig az ilyenfajta
dinamika egy „szakadéktól” elég furcsa.
- A
hozzáférés vizsgálata tulajdonképpen egy többelemű kutatás-együttest jelöl
ki, ahol a vizsgált társadalom (helyi vagy globális) mellett a hozzáférés
jellege is fontos szerepet játszik. Hiszen miközben sokan a pénzügyi korlátokat jelölik meg a
terjedés fő gátjaként, a vizsgálatok azt mutatják, hogy ezen kívül kognitív, tartalmi és társadalmi-politikai
tényezők is fontos szerepet játszanak.
- Az
ezredfordulót követően az USA-ban a digitális szakadék probléma
jelentőségét megkérdőjelezők jutottak túlsúlyra. A digital
divide kutatása többé már nem akkora divat,
mióta politikus körökből jelezték, legfeljebb Mercedes divide-ról
beszélhetünk: mindenki szeretne Mercedest, csak sokan nem
engedhetik meg maguknak – ellenben autót bárki vehet, elérhető áron
kapható. Az internetezés terén sem lesz egyenlőség a társadalomban. Ennek
ellenére azonban a digitális szakadék létezik, sőt több igen fontos
kérdésnek a kutatása még ma sem igazán kezdődött el.
Szereplőtérkép:
- Állam,
politikusok
- Felhasználók
- ICT
szolgáltatók
- Eszközgyártók
- Média
Vitakérdések:
- A
digitális szakadékot illetően a legalapvetőbb kérdés, hogy a már meglévő
egyenlőtlenségek mellett egyszerűen csupán egy újfajta társadalmi
egyenlőtlenségről (mennyiségi változás) – vagy inkább az egyenlőtlenségek
teljes átrétegződésével egy egészében újfajta társadalmi egyenlőtlenségi
rendszerről van-e szó, amely az információs társadalom sajátossága
(minőségi változás).
- Elképzelhető-e
egy egyenlőtlenségek nélküli társadalom? Ilyen társadalom-e az információs
társadalom?
- Hol
húzódik a digitális szakadék, pl. jellemzően kik használják és kik nem az internetet? (A diffúzió kezdetén a fiatal, fehér,
középosztálybeli, jólszituált, iskolázott, városi férfiak használják a
világhálót. Hogyan változik ez az idő előrehaladtával?)
Hogyan tovább?
Ha az időt is bevonjuk a vizsgálatba, azt láthatjuk, hogy az
infokommunikációs eszközök terjedésének különböző
fázisaiban változik, hogy mit tekintünk a digitális szakadék fogalom
tartalmának, tárgyának, vagyis miről folyik maga a vita:
- Hozzáférési
szakadék – korai digitális szakadék: a hozzáférő és nem hozzáférő közötti
különbséget írja le. A korai adaptáció szakaszára jellemző, a kritikus
tömeg elérése előtti időszakra.
- Használati
szakadék – elsődleges digitális szakadék: a használó és nem használó
közötti különbséget írja le. A dinamikus növekedés szakaszára jellemző,
amikor a bővülés igen erős.
- A használat
minőségéből fakadó szakadék – másodlagos digitális szakadék: a használó és
használó közötti különbséget írja le. A telítődés szakaszára jellemző,
amikor a hozzáférés és a használat már betöltötte a „rendelkezésére álló
teret”.
Tehát míg az alacsonyabb penetrációt felmutató országokban a
hozzáférés, és a használó – nem használó közötti különbségek a lényegesek,
addig a legfejlettebb országokban már a használók közötti különbségek a
mérvadóak. Mindez arra figyelmeztet, hogy a digitális szakadék nem tűnik el a
hozzáférés biztosításával, mert a különbségek a használat jellegében mindvégig
megmaradnak.
Ajánlott irodalom:
Falling
Through the Net: Defining the Digital Divide (National Telecommunications and Information
Administration, http://www.ntia.doc.gov/NTIAHOME/FTTN99/contents.html)
Lengyel György –
Lőrincz László – Siklós Viktória – Füleki Dániel (2003): Hidak a digitális szakadék fölött (in: Lengyel György /szerk./ Az információs
technológia terjedése, BKÁE, Budapest, 131-151, http://www.bkae.hu/szoc/doc/lengyel/ite2003/ite1_lengyel_lorincz_siklos_fuleki.pdf,
ha a link már nem működik, kattints ide)
Pintér Róbert (2002): Konferencia-beszámoló:
Digitális szakadék (http://www.mtapti.hu/mszt/ittk/pinter.htm,
ha a link már nem működik, kattints
ide)
Z. Karvalics
László: Gyermekek a digitális szakadék szélén (in:
Eszmélet 49, http://eszmelet.tripod.com/49/zkarvalics49.html,
ha a link már nem működik, kattints
ide)