A magyar információs társadalmi fejlődés az európai uniós csatlakozásig, ELTE-TÁTK 2004/2005-ös tanév, őszi félév
A kurzus célja, hogy bevezesse a hallgatókat az információs
társadalom elméletébe, megismertesse a különböző fejlődési modellekkel majd ezt
követően mind elméleti, mind gyakorlati síkon bemutassa a magyar információs
fejlődés lehetséges olvasatait a legfontosabb szereplők szemszögéből a
legfrissebb kutatási eredmények felhasználásával.
Az egyes órák három részből állnak:
- tallózás az információs társadalom és politika friss
trendjeiből (kb. 10-20 perc)
- az előadó ismerteti az óra vonatkozó anyagát vitaindító
jelleggel (kb. 40-60 perc)
- a hallottak megvitatása (10-20 perc)
Az órák rendszeres látogatása beszámít a kapott érdemjegybe.
A félév végét előre megadott és egyeztetett téma alapján írt házi dolgozat és
annak szóbeli megvédése zárja vagy igény esetén lehetőség van
szóbeli vizsgázásra is a félévi anyag alapján. Az érdemjegy kialakításakor
figyelembe vett szempontok:
- órai jelenlét és aktív munka (30%)
- félév végi dolgozat; vagy szóbeli vizsga (70%)
A szeminárium tematikája:
1. A félév tematikájának és az irodalomnak az ismertetése, a tárgy elvégzésének feltételei
2. Az információs társadalom fogalma1: utópia, mozgósító jelszó és valóság
3. Az információs társadalom fogalma2: tudományos, politikai és hétköznapi megközelítések
4. Információs társadalmi modellek: a szilícium-völgyi, a szingapúri, a finn, és a kelet-közép-európai modell
5. Információs társadalmi fejlettség a csatlakozó és csatlakozásra váró országok között
6. A rejtőzködő információs társadalom elmélete
7. Magyar fejlődés 1: Politika – átfogó információs társadalom stratégiai kezdeményezések
8. Magyar fejlődés 2: Kutatás – az információs társadalmi fejlettség mérése
9. Magyar fejlődés 3: Gazdaság – az „új gazdaság” és fejlesztésének kontextusa
10. Magyar fejlődés 4: Társadalmi aktivitás, nyilvánosság és közbeszéd
11. Konklúziók 1: az információs társadalmi elmélet kritikája és a magyar modell jellegzetességei, kibővíthetőségének kérdései
12. Konklúziók 2: interacting, interacted, interface – a rejtőzködés elmélete a gyakorlatban: mit kutassunk a jövőben
Ajánlott irodalom:
Pintér Róbert: A magyar információs társadalom fejlesztésének wilsoni szempontú elemzése (Szociológia PhD értekezés, első, ábrák nélküli verzió, 2004. június 10.)
Pintér Róbert, tanársegéd, BME Információ és Tudásmenedzsment Tanszék
pinter.robert@ittk.hu, 2004 június