05. E-kormányzat (2006-05-03,
BME Internet, óravázlat)
Nyitó sztorik:
- Egy ügyintézéssel töltött nap –
impresszív kép az ír információs társadalom stratégiából, Cormac és a bürokrácia
- Szingapúrban állítólag kiszámolták, hogy
az ügyintézés közben sorbanállással
elvesztegetett idő sokkal többet ér, mint az elektronikus ügyintézés
kialakítására és fenntartására fordított költségek. Hiszen a munkaidőben
sorban álló (tétlenkedő) polgárok munkaideje, így adójának egy része is
elvész, ami az államnak nyilvánvalóan bevételkiesést jelent. Ezt spórolják
meg az elektronikus ügyintézéssel.
- a balti országok több minisztere is úgy
döntött, bekamerázza az irodáját, hogy a polgárok nyomon tudják követni
saját vezetőik munkáját.
Érvek:
- Az
elektronikus eszközök, az új információs és kommunikációs technológiák
segítségével az állami ellenőrzés megnövekszik és a demokráciák helyét diktatúrák
vehetik át.
- Növekszik
a cenzúra veszélye
- Információáramlást
manipulálni lehet
- Az adatbázisok
összekapcsolása nagy veszélyt rejthet (profilok, személyes dossziék)
- Az új
eszközök olcsóvá teszik a megfigyelést és ellenőrzést
- Az
embertelen bürokrácia informatizálása nem
humanizálja a rendszert
Szumma: ez egy felülről vezérelt
forradalom, ahol a győztesek ráerőltetik saját akaratukat a társadalom
egészére. A vesztesekről pedig nem szól a fáma.
- elméletileg
elképzelhető egy olyan elektronikus ügyintézés, amely miközben időt
spórol, hatékony, emberközpontú, egyszerű, de biztonságos, átlátható és
ügyfél-centrikus. Legalábbis ezeket a rejtett értékeket sugallja Cormac esete
- az
elektronizálás célja az egyablakos ügyintézési rendszer kidolgozása és
elterjesztése, amely képes az összes, a hatóságok és a polgár közötti
információáramlást, adatszolgáltatást, ügyek intézését egyetlen
kapcsolódási pontba integrálni (ld. ügyfélkapu)
- A
hálózati technológiák esetében az egyik legfontosabb kapacitás-növelő
tényező az online ügyintézés. Vagyis a hálózati tartalmak közül – a
szórakozást célzó szolgáltatásokat leszámítva – ez az egyik legnagyobb
motivációs tényező, hogy az emberek csatlakozzanak a technológiához.
- Az
átláthatóság vs. ellenőrzés vitában a nagyobb transzparenciát
hangsúlyozó oldal arra teszi a hangsúlyt, hogy miközben a kormányzat és az
állam kezében található eszközök száma ugyan megnő, ugyanakkor a polgárok
lehetőségei is meghatványozódnak, sokkal könnyebb az információkat más
forrásból leellenőrizni és a technológiának köszönhetően feltehetően a
korábbiakhoz képest kevesebb információ maradhat rejtetten.
- Ezzel
párhuzamosan csökken a manipuláció lehetősége is, mert bár technológiailag
talán könnyebb az ilyen dezinformációs műveletek
kivitelezése, de a növekvő transzparencia miatt
rizikósabb megkockáztatni egy ilyen kísérletet, mert sokkal könnyebb
lebukni és egy életre elveszíteni a (politikai) hitelünket.
- Az
adatbázisok összekapcsolása egy olyan valós fenyegetés, amely a huszadik
század folyamán szorosan hozzákapcsolódott a náci, az államszocialista
és egyéb rezsimek működésével. Épp ezért a modern demokráciákban törvényi
garanciák és kiépített intézményi struktúra létezik a folyamat
megakadályozására.
- A
bürokrácia és az elektronikus ügyintézés személytelensége részben
megszűntethető. A jelenlegi kísérletek párhuzamos struktúrákat terveznek,
nem szüntetik meg a személyes ügyintézést sem, azt az online ügyintézés
mellett továbbra is működtetik, elsősorban az elektronikus eszközöktől
idegenkedő, illetve azokat nem használó, kizáródó társadalmi csoportok miatt.
- És
végül, bár a politikai participáció nem
feltétlenül növekszik meg radikálisan, de lényegesen egyszerűbbé válik a
politikailag aktívak és a potenciálisan aktivizálódni kívánók számára.
Sőt, a közösségi hozzáférési pontok nyújtása is gyakori az
adminisztrációs, kormányzati intézményekben, mint ahogy arra az ír példa
is utalt. Mindez akár már rövid távon is csökkentheti a kizáródók számát.
Végeredményben tehát annyira azért nem rossz a kép, mint ahogy
a negatív hangok sugallják, bár túlzott optimizmusra sincs okunk.
Szereplők:
Kézenfekvőnek tűnik, hogy a legfontosabb szereplők:
- a
kormányzat, önkormányzatok, politikusok,
- a
cégek, vállalkozások (mint alanyok és mint az e-kormányzat kivitelezői),
- és
az állampolgárok, az információs- és egyéb szolgáltatásokat igénybe vevők.
- valójában
ugyanennyire, ha nem még inkább középponti helyzetben lévő szereplők maguk
a bürokraták, az ügyintézők, akik, ha nem kellően motiváltak a plusz
terheket, extramunkát és zavarokat jelentő átállásban, amit az új
rendszerre való áttérés jelent, akkor még a legjobban megtervezett
programokat is elbuktathatják.
Hogyan tovább:
Lassulási, hidegülési folyamat figyelhető meg, a korábbi
nagyra törő tervek ugyanis csak jóval lassabban, későbbi határidőkkel és nem
várt nehézségekkel valósíthatók meg. Az Európai Unió például, miután nem tudta
tartani a korábban, még a hurráoptimizmus idején kijelölt céldátumokat,
megváltoztatta, későbbre tolta őket. Helyenként pedig az állampolgári
érdektelenség hátráltatja a projektek megvalósítását.
Mindezek ellenére mégis „nyomják” felülről (a hatalom részéről)
és kívülről (a piac részéről) az új technológiát a közszektorba, az
ügyintézésbe és kormányzatba. Vagyis egyelőre nem az a kérdés, hogy lesz-e az
ír példában is bemutatott egyablakos online rendszer, hanem sokkal inkább az,
hogy mikor.
Ajánlott irodalom:
Egy ügyintézéssel töltött nap (in: Az írországi információs társadalom – Stratégiai terv.
Az Ír Információs Társadalmat Irányító Bizottság jelentése (1998) (Szerk. Varga
Csaba. Kiadta: ORTT, OMFB és HÉA-SI. Budapest.)
Elektronikus
közigazgatás éves jelentés 2005 (Készítette a BME-UNESCO Információs
Társadalom- és Trendkutató Központjának (ITTK) kutatócsoportja; 2006. http://www.ittk.hu/web/docs/ITTK_E-kozigazgatas_2005.pdf,
ha a link már nem működik, kattints
ide)